Sporttestery

Dnes už není obtížné sehnat za rozumné náklady několika stovek Kč tzv. sportovní testery. Pojďme se tedy podívat, jak bychom je mohli využívat. Tato zařízení jsou v podstatě běžné digitální sportovní hodinky vybavené většinou hrudním pásem, který dokonale snímá srdeční aktivitu a signál vysílá do hodinek, kde se výsledek zobrazuje.


Testery slouží tomu, abychom měli perfektní kontrolu nad svým zatížením v průběhu cvičení. Umožní nám nastavit optimální rozmezí srdeční frekvence, sleduje, jak tento cíl naplňujeme a alarmem nás varuje, pokud rozmezí opustíme jak dolů, tak především nahoru do příliš rychlé srdeční akce.

Základem je stanovení tzv. maximální srdeční frekvence - anglicky HR-max, HRM

Tato hodnota odráží maximální výkon, který můžeme od našeho srdce očekávat. Hodnota se mění s věkem.

Existují minimálně 2 vzorce, jak tuto hodnotu stanovit:

    1. nejčastěji používaná ...... HRM = 220 - věk (byla stanovená pro dospělé)
    2. dětský vzorec ................ HRM = 208 - věk*0,7 (málo známé, ale pro děti přesnější)

Pokud známe vhodnou HRM, pak zvolíme správné zátěžové pásmo:

    • 50 - 60% HRM ................ mírná aktivita, zahřívání
    • 60 - 70% HRM ................ střední intenzita - spalování tuků
    • 70 - 80% HRM ................ vysoká intenzita - posilování kardiovaskulárního aparátu
    • 85% HRM bychom neměli nikdy překračovat

Pro účely cvičení obézních se doporučují první dvě zátěže, tedy 50 - 70% HRM.

Na testeru se obvykle zadává datum narození, které slouží k výpočtu vhodných pásem podle prvního vzorce pro dospělé. U větších dětí může některé automatické pásmo plně vyhovovat. Pak tam bývá možnost jednoho uživatelského nastavení, kde si své hranice nastavíte ručně podle výše uvedených doporučení.

Pak už je váš hlídač nastavený a nezbývá už než jít do toho !